Sunday, August 23, 2009

Mercun vs Bunga api

Di Malaysia, pembakaran mercun kini diharamkan seperti yang termaktub di dalam Akta Bahan Letupan pindaan tahun 1991 akibat peningkatan kadar kecederaan di kalangan kanak-kanak (terutamanya dari kaum Melayu) semasa musim perayaan Hari Raya. Ironinya, kes kecederaan akibat bermain mercun terus meningkat saban tahun kerana kanak-kanak Melayu beralih kepada mercun buatan sendiri seperti mariam buluh sebagai alternatif kepada mercun komersial.



Haa tu depa nk habaq da jgn p men mercun....tahuuu!!!....sobut psl mercun aku teringat mse zmn knk2 aku mse tu x la kanak2 sgt...da tue bangka ley jd mak org da. area2 mse sekolah tingkatan la gitu. setat aku blaja men mercun pn mse aku drjah 6 kire berjinak jinak je la. blom smpai tahap extreme. before tu da huslter da men bunga api ngn mercun pop pop tu lau baling kt bwh bunyi nye "pop" "pop" ala2 pop rock.

Starting aku pegang mercun mse tu mercun tepek. sekotak rm 5 hengget. mak oiii...mahal.aku beli setepek je..x mampu sgt mse tu. beli sonyap2 x mo mk thu tp mk thu gk sbb bnyi, aku men dkt depan umah.da kompem2 la mk aku dgr.

Then..aku tgk je abg emi aku men. mse tu die bkr ubat nyamut sbb mls nk cucur mercunn tu kt pelita punye psl...ubt namuk jd mngsa. kami mse tu 5 beradik je yg pndai men mercun. hbs sekotak ubt nyamuk umah aku kene kerjakn oleh kami. mak bengang. da la jiran sebolah ade ank kecik. skali die melotup...mak datookk...opocot!...

Dsbabkn terpengaruh ngn akak2 abg2 aku yg extreme men mercun aku turut serta aktiviti trsebut. sgt x prcaya aku ley lotupkn 1 tepek mercun. huureee!!!....aktiviti bkr duit giat di jalankan pd mlm itu shgga pkul 11 mlm. then cik mat noh, jiran sebelah sound "wooiii...ank aku nk tdo la." mak aku kuar trus sound kami lak "masuk!!!!...kang mak letop kn sorang2 kang" sume msuk dgn muke bangga tp x puas men mercun.


ni mercun bola peberet aku. "dun try this at home!"

Yg paling xley lupe mse aku ngn adik2 aku wt experimen mercun. kire sume nye terdiri dklgn professor mercun iaitu aku, adik aku ngn 3 org lg kt bwh aku include arwah adik aku. mse tu abg emi aku la nye psl,....manje kn sgt adik2 die...tu diaaa....sedozen mercun bola depa bwk balik. nth dr mne die dpt. eceh adik2 aku mse tu kire sume da terel mcm abg2 senior die. tibe2 professor icam (adik) telah memberi idea dgn membuka bola tersebut utk melihat ape yg ade dlm mercun bola tu. dh tentu tentu la ade kabalt (tol ke ni aku eja). die kasi aku lead experimen tu dgn mmbakar serbuk mercun tu. kami berempat memerhati serbuk tu dgn jarak yg dekat. sumenye nk cari nahas.

Tnpa mmbuang mse, aku bkr serbuk tu..tibe2

*
*
*
*
Dunia jd gelap gelita jap....mata aku x nmpk pape....keadaan yg riuh td jd sonyap. dlm 6 saat gitu mata aku kmbalik normal. ku lihat sekeliling sume idup ag. aku igt aku da buta da. tp bau serbuk tu Nauzubillah. ley jd perfume raph lauren kooo!!korang sume jgn kasi thu kt mak aku tau bnda ni. mak aku smpai laniiii x thu ktorg wt experimen x senonoh tu. then, cpt2 aku suh adik2 aku cuci mata dgn air byk2 tkot side effect kt mata t.



Harap2 thun ni x de lg kes2 bdk2 cedera men mercun. adik2 kt luar sne tu jgn ikut perangai akak ni ha,...tp yg aku polik bona tu...kdg2 bkn bebudak yg slalu men. org tua lg hebat men mercun. if kt kampung aku tu, bkn calang2 mercun depa men,,...tahap meriam buluh siap ley lawan2 ngn kampung sobolah. aku rse cm nk join....tp..dsbbkn den ni ha da bosa pjg...da jd ank dara...malu. nengok dr jauh je.

Lapo2....nunggu lg 8 jam nk buke pose.sabo..